Kategorie produktów

Rozmowa z Grzegorzem Rudzkim, Dyrektorem Handlu i Marketingu, Global Fish

Piątek, 26 października 2012 HURT & DETAL Nr 10 (80) / 2012 (Hurt i Detal)
O najnowocześniejszej hodowli ryb w Polsce, czerwonej tilapii oraz rynku rybnym opowiada Grzegorz Rudzki, Dyrektor Handlu i Marketingu, Global Fish.
Panie Dyrektorze, Global Fish jako pierwsza firma w Polsce rozpoczęła hodowlę czerwonej tilapii w akwakulturze. Dlaczego taka metoda hodowli jest niezwykle ważna i jaki ma wpływ na smak i wartości odżywcze sprzedawanej ryby?

Akwakultura w Bońkach k. Płońska jest najnowocześniejszą w Europie hodowlą ryb zorganizowaną w kompleksie zamkniętych pomieszczeń. Technologia zastosowana w Global Fish pozwala na zrównoważony wzrost ryby w środowisku bardzo zbliżonym do naturalnego. Utrzymanie odpowiedniej temperatury wody i powietrza, zapewnienie pływów i prądów wodnych ma ogromny wpływ na kondycję ryby, która rozwija się w bezstresowych warunkach. Naturalne pasze, którymi dokarmiana jest nasza tilapia także mają wpływ na wartości smakowe mięsa. Nie zawierają one żadnych niepożądanych składników takich jak sztuczne barwniki, antybiotyki, które stają się odczuwalne w smaku. I co najważniejsze, nasza ryba jest zawsze świeża, co ma ogromny wpływ na smak mięsa.

Kiedy czerwona tilapia trafi na rynek? W jakiej postaci będzie dostępna?

Prognozujemy, że przy optymalnym tempie wzrostu narybku, którym zarybiliśmy pierwszy basen w lipcu, pełnowartościowa, dojrzała ryba trafi na rynek na przełomie stycznia i lutego. Nasza tilapia będzie dostępna tylko i wyłącznie w postaci świeżej - wyłożonej na lodzie patroszonej lub w postaci filetów. Będzie można też kupić tilapię paczkowaną w pojemniki MAP. Jest to podstawowy wyróżnik ryb pochodzących z naszej hodowli – sprzedajemy rybę świeżą, nigdy jej nie mrozimy. Gwarantujemy też możliwość dostarczenia jej w ciągu 12 godzin do każdego miejsca na terenie całego kraju.

Handel tradycyjny, nowoczesny, rynek hurtowy – jak planujecie swoją obecność w tych poszczególnych kanałach dystrybucji?

Wszystkie kanały są w kręgu naszego zainteresowania, zarówno handel nowoczesny, gdzie już prowadzimy rozmowy m.in. z takimi sieciami, jak Biedronka, Auchan, Carrefour, Real czy Tesco. W kanale handlu tradycyjnego już nawiązaliśmy współpracę z dystrybutorami lokalnymi, którzy zaopatrują w produkt specjalistyczne sklepy rybne. Ważnym kanałem dla nas jest HORECA, gdzie współpracujemy z siecią Makro Cash & Carry, mamy także własny dział dedykowany do tego kanału.
Produkty świeże wymagają specjalnego łańcucha dostaw, jak wygląda to w przypadku ryb?
Jak wspomniałem wcześniej, jesteśmy w stanie dostarczyć tilapię z naszej akwakultury do każdego miejsca w Polsce w ciągu 12 godzin, gwarantując świeżość i doskonałą jakość. Nieprzypadkowo wybraliśmy Polskę centralną na zlokalizowanie tej inwestycji.

Polska jest jednym z największych przetwórców ryb w Unii Europejskiej, jednak spożywamy ich relatywnie mało - w porównaniu z mieszkańcami innych państw unijnych o połowę mniej - jak prognozujecie polski rynek oraz swoją pozycję na nim?

Rynek rybny w naszym kraju ma cały czas potencjał wzrostowy. Polacy zjadają średnio 12 kg ryb rocznie (w przeliczeniu na osobę). To niespełna tylko połowa spożycia unijnego. Jednak wzrastająca świadomość żywieniowa Polaków i coraz większa dostępność do dobrej jakości świeżego mięsa ryb pozwoli prognozować istotny wzrost konsumpcji. Jestem przekonany, że oferując świeży produkt i zwiększając przy tym świadomość konsumentów co do korzyści płynących ze spożywania mięsa świeżej (nie mrożonej) ryby, uda nam się podnieść spożycie rybiego mięsa wśród Polaków. Jest to jeden z głównych celów jakie przed sobą stawiamy.

Polscy konsumenci preferują dorsza, śledzia, flądrę i pstrąga - w jaki sposób zamierzacie przekonać ich do tilapii?

Tilapia szturmem zdobyła rynki Europy Zachodniej oraz Stanów Zjednoczonych – jest tam najczęściej spożywaną rybą. Produkty rybne zawsze były ważnym elementem naszego rodzimego menu. Wprowadzenie do sprzedaży świeżej, smacznej ryby z krajowej hodowli pozwoli przekonać konsumentów do jej zakupu. Szczególnie ze względu na delikatne, chude mięso, pozbawione drobnych ości, co pozwala na łatwe przygotowanie potraw nawet dla małych dzieci.

Dziękuję za rozmowę.
Maja Święcka

tagi: global fish , rudzki ,